CNA a refuzat să bage spotul pro referendum al lui Iohannis la ”anunț de interes public”
CNA a decis în ședința de marți să refuze solicitarea Președintelui Klaus Iohannis privind difuzarea la posturile tv a spotului Administrației Prezidențiale privind referendumul pentru justiție. Sâmbătă, președintele Klaus Iohannis a solicitat Consiliului Național al Audiovizualului să emită decizia privind normele de promovare în audiovizual a campaniei pentru referendum. De asemenea, Președinția a solicitat adoptarea "cu celeritate" a unei recomandări de difuzare a unui spot audio-video realizat de Administrația Prezidențială, în regim de anunț de interes public, către televiziunile naționale şi locale.
Președintele Klaus Iohannis consideră că nerespectarea prevederilor legale, precum și a Constituției, este "un abuz".
Radu Herjeu, membru al CNA, a declarat, marți, că instituția din care face parte nu poate obliga televiziunile să difuzeze materiale de promovare a referendumului convocat de președintele României pentru 26 mai, explicând că nu ar fi existat timp ca o decizie în acest sens să intre în vigoare.
"CNA nu poate decide ca televiziunile publice să facă o emisiune de promovare. O decizie a CNA n-ar fi schimbat acest lucru. TVR are o lege de organizare. Trebuie să respecte și alte legi decât CNA. Este obligat să reflecte campanii de informare, referendum. Nu trebuia să aștepte nicio decizie. Putea să ia decizia de a transmite să facă o emisiune pentru referendum. În nicio decizie privind referendumul, CNA nu a solicitat sau a impus să facă o emisiune", a declarat Radu Herjeu în ședința CNA de marți, în care este luată în discuție solicitarea președintelui Klaus Iohannis de a se emite decizia privind normele şi regulile de reflectare în audiovizual a campaniei pentru referendum.
Acesta a transmis că nu a încălcat legile și nici Constituția, deoarece Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) nu este obligat să emită decizii în această privință.
"Unde era obligativitatea noastră, ca să fiu acuzat că am încălcat legile și Constituția? De ce absența acestei decizii a afectat informarea publică și ca televiziunile să facă ce puteau să facă până acum? Întrebările acelea au fost scoase cu cinci minute înainte de campania electorală. Nu s-a făcut o astfel de solicitare, ca acest Consiliu să o fi respins. Aș fi votat-o, aș fi lăsat-o 30 zile în debatere publică și ar fi intrat în vigoare pe 15 iunie. Eu mi-aș fi dorit ca această decizie să fi fost discutată acum o lună jumate, ca acum această instituție să nu fie atacată politic", a mai spus Radu Herjeu.
La ședința de marți a Consiliului Național al Audiovizualului a fost prezentă, din partea președintelui României, purtătoarea de cuvânt a Administrației Prezidențiale, Mădălina Dobrovolschi, anunță Mediafax.
Mădălina Dobrovolschi a susținut că CNA ar fi trebuit să-și exercite competența legală pentru a emite o decizie de reglementare a promovării referendumului, "din proprie inițiativă". "În conținutul adresei au fost invocate prevederile legale pe care se bazează solicitarea noastră. Art. 17 alin. 1 din Legea audiovizualului. În textul de lege se arată clar că CNA e autorizat să emită decizia legată de normele pentru desfășurarea campaniei electorale. Drept urmare, CNA ar fi trebuit, trebuie să își exercite această competență legală din proprie inițiativă și în niciun caz pentru că o altă instituție vine și face această solicitare. Faptul că în textul legii nu se stipulează obligativitatea e cu siguranță o chestiune care nu cred că este discutabilă, pentru că am goli de conținut instituția pe care o reprezentați", a spus Dobrovolschi, adăugând că, dacă nu scrie că este obligatoriu, "în niciun caz nu este facultativ".
Totodată, aceasta a spus că președintele Klaus Iohannis este prezent în materialul video de promovare a referendumului pentru că este inițiatorul acestuia și nu din "interes electoral".
"Prezența președintelui este una justificată, nu există niciun interes electoral la mijloc, președintele României este prezent în acest spot tocmai pentru că este inițiatorul acestui referendum și este misiunea președintelui să informeze publicul și să îndemne lumea să iasă la vot", a spus purtătorul de cuvânt prezidențial.
În urma dezbaterii timp de mai multe ore în ședința de marți, membrii CNA au decis transmiterea unui comunicat potrivit căruia, deși nu a emis o decizie privind reflectarea în audiovizual a campaniei pentru referendum, radiodifuzorii pot să facă acest lucru. Decizia a fost luată în condițiile în care joi, CNA s-a adresat radiodifuzorilor ”care vor reflecta desfăşurarea campaniei pentru referendum că au obligația de a respecta prevederile legislaţiei în domeniu”.
În ceea ce privește spotul propus de Administrația Prezidențială ca spot de promovare în regim de campanie de interes public, Consiliul a considerat în urma votului că mesajul transmis în materialul filmat de președinte nu se încadrează în zona interesului public fiind formulat ca un mesaj politic. În același timp, s-a stabilit că se poate include mesajul în secțiunile de promovare electorală contra cost sau gratuit la posturile publice de radio și televiziune.